http://scta.info/resoure/lectio77/reims/transcription

Lectio 77, de Trinitate [Reims Transcription]
Redeundo materiam inceptam: una propositio et corollaria

Continuando materiam inceptam primo praemittam unam propositionem deinde corollaria

Propositio:

propositio est ista sicut ex gratuita dei providencia providentia scriptura nos sufficienter nos erudiens ad salutem est infinitae ca pacitatis et continue sic christi sponsa fecunditatis inexhaustibilis existens infinitos modos verita tum potest nobis parere id est ad declarandum infinita secundum infinitos casus possibiles potest nobis veritatem ostendere

prima pars est augustini in libro de doctrina christiana ubi communiter allegatur quidquid in aliis scripturis inve nitur si utile est in scriptura sacra re peritur si inutile rer in eadem reprobatur igitur quaecumque reperiuntur extra sacram scripturam si utilia ap probantur si inutilia dampnantur damnantur

2a secunda pars apparet ex duplici radice primo ex immensitate fecunditatis sponsi qui perfecte coniunctus est suae sponsae ad generandum veritates ecclesiae neccessarias necessarias pro salute et regimine humanae creaturae et nedum generat veritates ad salutem pertinentes sed generat regulas honestatis et non solum quantum ad intellectus reformationem sed quantum ad affectus gratificationem

Corollaria
Primum corollarium

Ex prima parte sequitur primo quod licet scripturae continentia et ecclesiae fecunditas quantum ad conferentia salutaria ad aequantur maior tamen est actualis continentia scripturae quam sit actualis fecunditas ecclesiae vel quam sit fecunditas ecclesiae ad actum reductae patet quia scriptura continue est respectu omnium veritatum tan gentium humanae speciei et ecclesiae regimen gratuitum et actualiter continet omnem huiusmodi veritatem sed fecunditas ecclesiae non actualiter re ducta est respectu cuiuscumque veritatis et maxime respectu illorum quae sunt ad salutem pertinentia licet ecclesia non esset actualiter informata de pro cessione spiritus sancti ante convocationem consilii genera lis nec in hoc ecclesia erit determinata Ita etiam sunt multi casus possibiles de quibus ecclesia non est actualiter instructa et tamen continentur in scriptura sacra tamen ecclesia est per quamlibet veritatem in qua non actualiter est instructa fecundabilis

Secundum corollarium

2m Secundum corollarium maior et altior est scripturae continentia quam sit b angeli notitia beatifica patet quia scriptura est infinitarum veritatum contentativa angelus solum finitas percipit verita tes et patet a signo nam licet incarnationis mi sterium my sterium esset in scriptura sacra sufficienter descrip tum nihilominus tamen latuit angelos unde ex ignorantia dicebant angeli ante incarnationem quis est iste qui venit de edon edom tinctis vestibus de bosra et admirantes de incarnatione hoc clamabant et cum incarnatio relucebat in scriptura

Tertium corollarium

ymo immo posset 3o tertio inferri quod maior est scripturae continentia quam sit tota notitia caelestis paradisi sub christo et matre eius propter christi re verentiam Ita quod totum residuum citra christum et matrem eius non cognoscit tot veritates quot relucent in scriptura sacra

Quartum corollarium

4m quartum corollarium sicut sacra scriptura principaliter fuit edita propter spiritualem coniunctionem sponsi ad sponsam sic solus sponsus eam cepit plenaria cognitione prima pars apparet quia finis divi nae providenciae providentiae et spiritualis regiminis circa deum fuit incarnatio et matrimonium spirituale christi ad sponsam ita quod habemus inicium initium divinae providentiae et spiritualis regiminis ante verbi incarnationem et habuimus consummationem illius et in incarnatione et in passione et hoc fuit intentio prophetarum unde salomon solomon ait in canticis primo capitulo oculetur me osculo oris sui et licet matrimonium tunc temporis esse inceptum non tamen erat consummatum sed osculando inflavit spiritum gratiae et dona gratuita quibus ecclesia ha bundat a bundat in fide et sic sponsus numquam permit teret eam deficere quin ipsa sit fecundabilis veritate in hiis quae tangunt fidem et bonos mo res 2a secunda pars corollarii patet quia scriptura sacra est infinitae continentiae et continet infinitas altissimas veri tates et nulli creaturae communicata est infinitarum veritatum notitia nisi solum animae christi igitur solus christus habet huiusmodi scripturae plenariam notitiam quo ad omnes modos repraesentandi

Ubi notandum est quod incar natione verbi humanitatis christi primo legit in verbo omnem veritatem et quid in scriptura sacra continuetur et legendo intellexit quia secundum sententiam magistri in instanti anima christi novit omnia quae verbum plenarie et ratione ydoneitatis idoneitatis christus consecratus est in sacerdotem et regalem dignitatem et propter eius reverenciam reverentiam reconsiliatum reconciliatum est totum genus humanum deo patri in eodem instanti

Quintum corollarium

5m quintum corollarium licet omnia in scriptura continentur non tamen evidenter nobis causa huius est dupplex duplex scilicet duae partes prima est quod infinitas librorum non suf ficeret ad explicandum ministeria in sacra scriptura contenta ideo non potuit esse quod illae verita tes evidenter explicarentur omnes quia ad hoc requiretur infinita multitudo voluminum et adhuc non sufficerent

2a Secunda causa est quia ut sponsa christi sub timore viveret et cum devotione adiutorium spiritus sancti impetraret humano def ficiente intellectu ad scripturae sacrae intellectum requireretur ut fieret advocatio et supposicio suppositio ad sponsum ut generaret veritatem de sponsa sua pro solute fidelium

Sextum corollarium

6m Sextum corollarium quod in sacra scriptura omnes leges iustae et regulae morales vere et plenarie continentur patet ex probatione augustini ad hoc evidente quia nihil alibi invenitur si est utile quin sacra scriptura eum contineat si inutile quin illud reprobet igitur omnes regulae boni sunt in sacra scriptura contentae et consimiliter dicitur hoc esse verum nedum de moralibus sed de speculabilibus unde tenet iosephus hactus rabi moyses quod singulae artes in scriptura sacra continentur licet alio typo tradendum ut artifex est alius scilicet spiritus sanctus rabi moyses illud esset ezechielis de rota in medio rotae exponit ita quod iudaei antiqui qui intellexerunt scripturam dixerunt in esse traditam de mobilibus corporum caelestium et quod spiritus erat in rota id est intelligentia mo tiones orbem

Septimum corollarium

Ex quo patet quod scriptura est omnis veritatis tam practicae quam speculativae realiter contentiva et debet ymaginari imaginari velud velut exemplar cor respondens libro vitae adaequate et quod nihil scribitur in libro vitae ad intra quin sit in scriptura positum et expressum ad extra

Octavum corollarium

8vum Octavum corollarium quod prophetae non plene intellexerunt suas prophetias nec Moyses plenarie intellexit illud quod prophetavit in suis 5 quinque libris quia scripsit infinitates veritates sive in eis infinitae veritates continentur quarum eius anima non erat cappax capax infinitum altiora scripsit quam intellexit quia fuit purum organum spiritus sancti licet illa quae erant ex regimine populi sufficienter intellexerit

Nonum corollarium

Consequenter infer tur quod probabile est dicere quod 5 quinque libri moy si contineant totum novum testamentum quantum ad sententias, scilicet quod continent totum vetus testamentum quantum ad veritates et ideo secundum doctores quod ro ta sit in medio rotae intelligitur quod novum testamentum intelligitur in veteri ideo ait salvator quod moyses scripsit de me pro quo notandum quod licet scriptura creverit non fuit quantum ad vigorem principalem Sed debet ymaginari imaginari quantum ad modum pueri cuius eadem est anima a principio usque ad finem vitae et quantum ad principalem non perficitur partem sed perficitur puer quantum ad aliquid sic in proposito quantum ad continuam virtualem illud quod additum est veteri testamento scilicet novum testamentum continetur in veteri ymo immo quod additur pen<g ref="#slash"/> <lb ed="#R" break="no" n="89"/>thatuco id est 5 quinque libris moysi sive fuerit de novo testamento sive de veteri continetur in illis 5 quinque libris moysi et quantum ad fidem et consilia generalia non creverunt veritates licet ad plura obligemur ex determinatione ecclesiae et consilii generalis licet crescere posset per explicationem non quantum ad additionem novae veritatis

Decimum corollarium

de cimo sequitur quod scriptura sacra sufficit pro plena instructione vitae humanae quantum ad intellectum eciam etiam sufficit pro plena instructione morum quantum ad affectum prosequendo vitam aeternam id est sufficienter continet veritates pro intelligenciis intelligentiis instructione et re gulis quantum ad rectificandum affectum licet indigeat explicatione scilicet ut sponsus aperiat veritatem sponsae

Undecimum corollarium

Ex quo sequitur quod urgentibus neccessitatibus necessitatibus circa fidem et ecclesiam maxime vacandum est bibliae in qua continentur remedia et provisiones requi sitae ad req remediandum contra morbum ecclesiae

Duodecimum corollarium

12mo duodecimo sequitur pastorum spiritualium qui relinquen tes sacram scripturam ad libros humanatus inventos convertuntur quorum finis est bonum temporale praecise ut in eis est salus

Tertium decimum corollarium

13mo Tredecimo sequitur quod in infinitum maior est sponsi praesentia ad ecclesiam quod sit adhoc experientia patet nam sponsus respectu ecclesiae suae sponsae infinite assistit et infinite fecundat eam quantum est ex parte sui et respectu cuiuscumque invenibilis veritatis pro salute vel respectu cuiuscumque regulae moralis sponsus fecundat suam sponsam scilicet ecclesiam et influentia fecunditatis praecise experitur secundum dis positionem membrorum ecclesiae sive membra sint per scripturam dispositam sive per bonitatem mo ralem edocta et rectificata ita quod sint di sposita ex instructione scripturae quo ad intellectum vel l rectificata quantum ad diff ad affectum

Quartum decimum corollarium

14mo Quartodecimo sequitur quod ecclesia circa fidei veritatem nullum potest generare monstrum patet quia sponsus est veritas summa et bonitas quae realiter reddit sponsam immaculatam igitur a sponso et sponsa non potest error veritatis procedere nec moralisem pravitastem provenire ergo corollarium verum

Quintum decimum corollarium

15mo Quintodecimo sequitur quod quamvis sine monstro vel monstruositate monstrositate sint multa capita in corpore sponsae ad unum tamen ordinata praeter ali lud ca put quolibet substracto subtracto nihilominus remaneret vitae ecclesiae et eius integritas nec in ea esset error nec falsitas prima pars apparet nam omnes tenentes vicem apostolorum, ut episcopi, habent rationem capitis et sunt realiter caput ideo secundum divisionem et multitudinem partium fidelium requiruntur multa capita et tandem reducitur ad unum caput quod est praesul romanus

2o Secundo dicitur quod substracto subtracto capite principali vel cuiuscumque illorum non tollitur vita ecclesiae quia in fide principaliter est unio fidelium et in caritate nam fides et caritas potissime et principaliter uniunt fideles iuxta illud in actu apostolorum multitudinis credentium erat cor unum

3o tertio caput influens vitam est sponsus qui habet vicem capitis influentis ideo remanente capite principali nec tollitur vita nec est ecclesia monstruosa

4o quarto si sic sequeretur quod va cante sede apostolica esset ecclesiae monstruosa et esset mortua et careret vita consequens est falsum quia dato hoc quod sedes apostolica vacaret nihilo minus adhuc remaneret unio ecclesiae in incar natione et fide in quo consistit sponsi et sponsae coniunctio igitur nec ecclesia moritur ex solatione pontificis nec ecclesia redderetur sine capite principali licet aliquo capite privaretur tamen esset unitas capitis principalis cum sponsa etc

Sextum decimum corollarium: quod licet unitas capitis cum ecclesia sequatur ex sacra scriptura, oppositum tamen non videtur esse contra fidem

16mo Sextadecima sequitur quod licet unitas capitis cum ecclesia sequatur ex sacra scriptura sicut unio christi qui est sponsus est ad ecclesiam vel sponsam oppositum tamen non videtur esse proprie contra fidem nec fidei dissonum vel sic licet unum esse summum pontificem habeatur ex sacra scriptura contrarium non videtur esse contra fidem Ubi notandum est quod ex usu doctorum lata est differentia dicere ista propositio repugnat alicui sequenti ex fide et dicere ista proposito est contra fidem et non ex primaria significatione sed ex usu doctorum hoc est nam si aliqua propositio sequitur ex fide contradictorium eius repugnat fidei sed non tangit illum madum augusti nus supra genesim ubi loquitur de varietate oppinionum opinionum contra fidem dicens quod tam diu non est contra fidem quamdiu non est determinatum per eccle siam esse tale et ad illud cogimur dicere nisi teneamus emiromeium errorem de monson unde ex et usu doctorum aliquid esse contra fidem est quia repugnat evidenter fidei vel quod determinatum est esse repugnans fidei per ecclesiam vel consilium generale nam ex articulo omnipotentiae forte sequitur quod deus potest creare suppremam supremam speciem et tamen eius oppositum non vocatur esse contra fidem et hoc est ex usus doctorum et ecclesiae et ex isto puncto habemus nos iuvare tamen capitur esse contra fidem illud quod est repugnans fidei evi denter magis quam illud repugnat quod articulo generali nam articulus generalis non est auctoritatis tan tae sicut consilium generale vel ecclesia seu eorum determinatio et illud dicitur quia canones et regulae canonicae dicunt quod debet esse unicus prapa et licet illa positio sit vera tamen non est determinatio ecclesiae seu consilii generalis absolute

Septimum decimum corollarium

Consequenter posset inferri 17mo septimo decimo quod ex provisione naturae et solicitudine sollicitudine circa hu manam speciem et ex gratuita dei providentia posset fundari positio de auctoritate quae debetur univer sitati circa ardua fidei et ecclesiae regimen quod narrare esset valde longum sed sufficiat circa haec praedicta considerare etc