est quod in lectione praecedenti dictum fuit quod deus
est subiectum theologiae et hoc secundum unum modum sive sub
quadam ratione secundum quam potest elici
iudicium quod deus est universaliter perfectus et hoc potest
contingere tripliciter vel quia conceptus quem habemus est
simpliciter conceptus vel aequivalenter sive
significans sicut hoc complexum universaliter et
vel quia est
perfectus vel quamquam sit simplex existens
primaria sua hoc significat
quod deus nisi a seipso est comprehensibilis
ideo non est aliquis conceptus nobis possibilis adaequate et sufficienter
deum repraesentans
transferimus in
unde quia videmus creaturam existere et quod esse
in ea est denominatio perfectionis
similitudinem dicimus
videmus creaturam vivere
nominatio
perfectionis in ipsa
imus
aliis praedicatis perfectionem dicentibus quae reperiuntur
in creaturis deo attribuimus propter penuriam
vocum et propter defectum conceptuum propriorum ipsi deo
quia nec grammatici nec
huiusmodi conceptus proprios ipsius dei
notandum quod aliqua praedicata dicunt perfectionem
simpliciter
tatam
et per consequens dicentem
istam tractat
perfectum simpliciter est illud quod melius est ipsum
quam non ipsum et quod in quolibet melius est ipsum
quam non ipsum
rari
sive exponi sic ut perfectum simpliciter
vocet denominationem perfectionis simpliciter
seu praedicatum perfectionale simpliciter et tunc
diffinitio debet sic intelligi
dicitur esse perfectum simpliciter id est perfectionale praedicatum
simpliciter sive praedicatum denominationis perfectio
nis
simpliciter quod sic se habet quod eo ipso quod com
petit
alicui illud arguitur esse perfectius quam
si sibi non competeret
non competit
verbi gratia esse
nominatio
perfectionis sive praedicatum perfectionale
simpliciter quia eo ipso quod aliquid est
imus
illud esse perfectius
et ista est
locis viventia enim sunt perfectiora non viven
tibus
et intelligentia non intelligentibus
et sic semper ascendendo secundum perfectionem specierum
Istud introduxi pro tanto quia huiusmodi perfectio
nalia
praedicata simpliciter attribuimus deo et
non alia
perfectionem dicentia et per consequens dicunt quamdam
etc et talia praedicata non attribuimus deo
nisi istud reperiatur in scriptura ut quod
praedicata quae dicuntur de deo univoce
per quamdam
pro praesenti quia alias tractabitur magis particulariter
Unde hic intendo loqui quasi de principiis
supponendo et ponendo plura sine probatione Pro
habendo materiam in sequentibus Ideo advertendum est
quod huiusmodi praedicata quae deo attribuimus
competentia creaturis haec sunt sicut dictum est
propter penuriam vocum et
propriorum ipsius dei
radice
parte limitatio et debilitas ingenii huma
ni
sa
praedicata oportet nos deo attribuere quia alias
non possemus de deo quidquam loqui et in
ista radice sit duplicata
opinio dicentium sive ponentium formali
tates
in deo
latitudinem suae bonitatis comprehendere
aliqui quod sic cognoscendo deum est multiplicitas
conceptuum secundum perfectiones sibi attributas
Ita etiam a parte rei
sitas
formalis a qua sumerentur dicti conceptus
ipsius dei habemus diversos conceptus dicentes
perfectionem habentes ordinem inter se quae sunt
denominationes perfectionis sive praedicata perfectio
nalia
simpliciter Et breviter tot sunt praedicta talia
quot sunt species factae vel factibiles quia semper
perfectiori speciei correspondet praedicatum perfectionale trans
cendens
Et ita proportionaliter
huiusmodi praedicata attribuimus deo propter penuriam
vocum seu propter defectuum
realiter a parte rei in deo sit aliqua formalis
ratio essendi alia vivendi alia intelligendi et ita
de aliis et licet isti subtiliter
rint
tamen deo dante ista materia
et in particulari tractabitur et intendo ponere oppositum
Ideo pro nunc dico quod ista opinio de huiusmodi
formalibus non est vera licet sit probabilis
opinio ut praedixi sumpsit originem ex
duplici radice praetacta quia Iudicio meo illi
sunt opinantes omnino non potuerunt
aliquem conceptum totius divinae immensitatis repraesen
tativum
attribuimus
formalitates
quod omne nomen proprium sive aequivoce dictum de deo
est simpliciter singulare
in libro
Et ideo
proprissime responsum fuit
ab ipso quis esset dicendo ego sum
qui sum
qui est misit me
ita quod ipsemet deus
usus est isto vocabulo
sequitur igitur fuit sibi nomen includens sive
connotans negationem
actus puri cum exclusione possibilitatis non essen
di
Et licet hic ponantur plura complexa
nam licet conceptus sit incomplexus tamen est
apparentia multarum complexionum Ita quod
tamen est apparentia quaedam ex qua eliciuntur
iudicia multa
lo
deo idem est
quantum ad rem sed quantum ad modum concipiendi
ita quod eius essentia non posset concipi
proprio conceptu quin essentia ipsius con
cipiatur
in esse existentiae
multum difficilis cum multi philosophi et alii doc
tores
sunt in hoc concordes
in libro
et licet ista materia
sit multum difficilis et sint plures modi
intelligendi eam
est quod duplex est modus
distinguitur ab essentia
esset quod
ad modum quo ponuntur formalitatum distinctiones
in eodem
non tollit
ponentes formalitates in deo quod alia ratione
formali dicitur sapientia alia ratione formali
dicitur bonitas et sic de aliis tamen cum isto concedunt quod
bonitas et sapientia sunt idem et tamen
distinguuntur formaliter
esset et credo facilior et est modus
parisiensis
philosophos et alios doctores sic opinantes
est ens fluxibile insufficiens ad
intantum quod requirit in
esse Et consequenter
sit deus et quod creatura sic denominetur
extrinsece esse a deo sic causa conservante Ita quod
sicut principia notitiae in anima dato quod non
inhaereat formae nec informet immu
esse cognoscentem formaliter ita quod est
formaliter notitia ipsius potentiae Ita prae
sentia
dei realiter denominat rem existere
et est formaliter existentia rei et istud con
fert
multum
ergo quod omnis conceptus proprius de deo significat
quodammodo propositioni
simplex aequivalet propositioni
notari
de propositione mentali quod est simplex notitia et tamen
aequivalet in significando propositioni
theologiae certum est quod subiectum primae theologiae
est simplex et est complexum aequivalenter quia
est ipsamet notitia divina
omnium principiorum et conclusionum
fectionis
subiecti est quod subiectum non contineat et
repraesentet omnia principia et omnes conclusiones
illius scientiae cuius est subiectum
ologiae
sit perfectum et nobilissimum repraesentat
omnia principia et omnes conclusiones
notitia
notitia kategorica
quod non est notitia impossibilis et falsa
sit notitia contingens est alia quaestio
concedunt quod deus est notitia contingens id est deus
est respectu alicuius contingentis notitia et significatum
propositionis contingentis et secundum hoc posset dici propositio
contingens antichristus erit
est contingenter notitia respectu huius antichristus erit et
si inferatur igitur erit contingenter cognitio debet
addi per modum signi
quod deus esset propositio contingens prout li
attribuitur propositioni id est quod est aliqua acceptio res
pectu
propositionis contingentis non tamen potest esse falsa
et non capiendo li
propositionis et isto modo conceditur quod deus est propositio
contingens prout li
complexo
fore et potest non fore
quod in deo nulla sit contingentia prout li
est differentia rei ut distinguitur a signo
remanet summa
theologiae bonorum plura possent dici sed pro nunc
transeo veniendo magis ad propositum scilicet ad subiectum
fidei apud nos dico ergo sicut prius
huiusmodi conceptus dei prout est subiectum theologiae
non potest haberi apud nos sine adiuto
rio
fidei vel speciali dei gratia cum magna di
ligentia
quia devenire ad huiusmodi conceptum
in quo relucet quodammodo divina et immensa
bonitas diffinitionum est
inclinat et trahit intellectum ad considerationem
et amorem ipsius primae veritatis Ideo plures
ratione
inciderunt in varios errores quia non habent
subiectum in quo plurimae veritates fundantur
quo sequitur quod magna sollicitudo sive diligentia
debet exhiberi sive adhiberi de habendo
huiusmodi conceptum et consequenter dictum est procedere
per actus reflexos videlicet ut simus tuti de
huiusmodi conceptum habendo quia dicit
minimus error in principio in fine max
Ex quibus sequitur quod ex ignorantia
imus
est
huiusmodi conceptus inciderunt philosophi in varios
errores circa proprietates ipsius dei quidam scilicet po
nentes
eum solum agere libere libertate compla
centiae
et hoc erat quia non concipiebant bene
ipsum deum quia si
perfectum statim conclusissent eum liberum liber
tate
contradictionis quia esse liberum saltem
in illo qui non potest abuti sua libertate
secundum dictamen rectae rationis a quolibet bene disposito
iudicaretur esse denominatio perfectionis simpliciter
et per consequens concepissent ipsum deum ut universaliter
perfectum non negassent istam propositionem a deo
et notanter dicitur ab intellectu bene disposito quia forte
tenentes oppositum affecti erant ad oppositum dixissent
quod non esset ipsi deo denominatio perfectionis
simpliciter esse liberum libertate contradictionis
universi et ista esset responsio affectata ad oppositum
et non Iudicii bene dispositi indifferenter ad u
tramque
partem ideo etc
entia nolunt male regiplura
litas principium malaunus ergo princeps
negavit
futurorum et ad hoc fuit coactus propter futura
contingentia sicut testatur
conceptuum ipsius dei quorum quilibet est aptus na
tus
esse subiectum theologiae post esse ipsius primae
theologiae
simpliciter et perfectissimus
plura vel pauciora iudicia possunt elici
de deo vi illius conceptus et secundum etiam multitudinem
praedicatorum attributorum ipsi deo relucentia illius
conceptus et quanto esset perfectior conceptus tanto in
plures veritates posset in theologia tam practicas
quam speculativas
conceptu nulla propositio contingens de futuro concernens
fidem nostram debet negari etiam supposito
quod non esset revelata a deo igitur concessa
divina omnipotentia facilissimum
quod deus est omnipotens et quod deus potuit crea
re
mundum
adaequari divinae potentiae
est inducere quomodo deus assistit
panis quomodo est incarnatus quomodo resur
rexit
huiusmodi considerata omnipotentia ipsius
dei habito conceptu ipsius dei res enim in latitudine
creabilium
gradationem suarum specierum diversas habent
proprietates et perfectiones
res aliqua existens extra totam latitudinem crea
turarum
habeat diversas et mirabiles proprie
tates
non repertas in creaturis et ideo per prae
dictum
conceptum intellectus disponitur et facilitatur
ad credendum omnia miracula quae sunt
circa fidem nostram
manichaei ponentis duo principia rerum unum
malum et aliud bonum quia si concepisset deum
ut
malum igitur non fuisset aliquod malum potens
sibi resistere ex quo esset
Et breviter dicendum quod generaliter omnes erro
res
quos habuerunt philosophi de ipso deo et eius
proprietatibus habuerunt ortum ex
conceptus licet aliqui habuerunt unum conceptum ipsius
dei quia non omnis conceptus ipsius dei est sufficiens
ad hoc quod sit subiectum theologiae etc