GRATIANUS.
I. Pars. Illud autem, quod in canone apostolorum, et in Gangrensi concilio, et in VI. Sinodo legitur, ex causa consideratur et ex tempore. Causa fuit heresis Manicheorum*, que coniugium detestabatur, sicut etiam quorumdam superstitio multa in Catholicorum detestacione introduxisse inuenitur, contra quos in Gangrensi** Concilio statutum legitur:
[Cone. Gangr. c. 16.]
Si qui filii parentes, maxime fideles, deseruerint occasione Dei cultus, hoc iustum esse iudicantes, et non potius debitum honorem parentibus reddiderint, ut hoc ipsum* in eis uenerentur, quod fideles sunt, anathema sint.
Quecumque mulier, religioni* iudicans conuenire, comam sibi amputauerit, quam Deus ad uelamen eius** et ad memoriam subiectionis illi dedit, tanquam resoluens ius subiectionis, anathema sit.
Si quis docet, domum Dei contemptibilem esse debere, et congregationes, que in ea fiunt, anathema sit.
Si quis extra ecclesiam priuatim populos congregans contempnat ecclesiasticas sanctiones*, ipsam ecclesiam apud se sine episcopi consilio cum presbitero agat, anathema sit.
Si quis nuptias in accusatione duxerit, et mulierem fidelem ac religiosam cum uiro suo dormientem abhominan-dam crediderit aut etiam accusandam, tamquam non posse coniugatos in regnum Dei ingredi, anathema sit.
Si quis carnem manducantem ex fide cum religione, preter sanguinem et ydolo inmolatam et suffocatam», crediderit condempnandum, tanquam spem non habentem, qui eam manducat, anathema sit.
Si quis dereliquerit proprios filios, et non eos aluerit et (quod pietatis est)* necessaria non prebuerit, sed sub occasione continentiae negligendos putauerit, anathema sit.
Si quis uirorum putauerit sancto proposito (id est continentiae) conuenire, ut pallio utatur, tamquam ex eo iustitiam habiturus, et reprehendat uel iudicet alios, qui cum reuerentia birris utuntur et alia ueste communi, que in usu est, anathema sit.
II. Pars. Hec scripsimus», non abscindentes eos, qui in ecclesia Dei secundum scripturas propositum sanctum continentiae eligunt, sed eos, qui* suscipiunt habitum eius, et in superbiam efferuntur aduersus eos, qui simpliciusuiuunt. Sed et hos condempnamus, qui se extollunt aduersus scripturas et ecclesiasticos canones, et noua introducuntprecepta. Nos autem et uirginitatem cum humilitate admiramur, et continentiam cum castitate, et religionemDeo acceptissimam dicimus, et renunciationes secularium negotiationum atque actuum cum humilitateapprobando laudamus, et nuptiarum uinculum**, quod secundum castitatem perdurat, honoramus, et diuites cum iustitia et operibus bonis non abicimus***.
Item ex Concilio Martini Papae.
Si quis presbiter* propter publicam penitentiam a sacerdote acceptam absque aliqua necessitate die dominica pro quadam religione ieiunauerit, sicut Manichei, anathema sit. §. i. Similiter et** quod ab apostolis traditum canon tenet antiquus, placuit, ut per omnes dominicas et per omnes dies pascae usque ad quinquagesimam non prosternant*** se in orationehumilitatis, sed recto uultu ad Dominum orationis fungantur offitio, quia in his diebus gaudium resurrectionis Domini celebramus. Si quis etiam**** non pro abstinentia, sed pro exsecratione escarum abstinet, placuit sancto concilio, ut pregustet, et sic, si uult abstinere, abstineat. Si autem spernit, ita ut olera cocta cum carnibus non degustet, iste non obediens, nec suspitionem heresis a se remouens, deponatur de ordine clericatus.